כל פרשה בתורה
שיחות על פרשת השבוע
יואל רפל
247 עמודים.
כנרת, זמורה ביתן -מוצאים לאור.
אצלנו בשולחן השבת כל אחד נושא דברים ו/או שאלות העוסקות בפרשת השבוע, (מי שמפרש או שואל ששאלה הקשורה בעייני הפרשה, או מוצא קישור אקטואלי לעינייני השעה- פטור מהדחת כלים) על כן ספר זה קרץ לי.
מעיון בספר מצאנו בעלי ואני, כי הספר אכן מתאים על מנת לפתוח בו שיחות על פרשת השבוע, הוא מביא רעיון אחד קצר ומרכזי (או שניים) בנושא הפרשה השבועית.
המחבר מביא נקודות השקפה השונות משאר הספרים המוכרים לי, הוא מוצא כל מיני השוואות מאוד מעניינות בין הנושאים שנידונו, ניכר כי מי שכתב את הספר בקי בפרשות השבוע ובתנ"ך. כמו כן ידיעותיו בהיסטוריה של עם ישראל וההיסטוריה הקדומה נרחבות.
אם המחבר היה בוחר להרחיב את הנושא הנסקר בפרשה, הדבר היה מעניין יותר, שכן בספר ישנן רק טעימות ורציתי עוד.
דוגמאות:
בפרשת פנחס עוסק המחבר בפרה אדומה. אחת הפרקים הקשים והתמוהים ביותר בתורה. מצווה שאינה מובנת אך חייבים לקיימה, הוא מביא לשם כך את דברי רש"י על הפרשה, את דברי המשנה שהיו רק מקרים מועטים "מדובר בשבעה או תשעה מקרים בכל שנות קיומו של המקדש"
הוא עוסק גם בסיפור "נחש הנחושת" שב\הפך ברבות הימים לסמלם של העוסקים ברפואה.
בפרשת בלק, עושה המחבר קישור והשוואה בין אברהם לבלעם, ומביא ציטטות מפרקי אבות,
פרקי אבות ה יח
(זה אינו דבר חדש בספרים שיש בהם דיון בפרשת השבוע)
מקור ההשוואה ניתן למצוא "באירועים הנקשרים בהם ובביטויים לשוניים החוזרים אצל שניהם, אצל אברהם נאמר "וישכם אברהם בבוקר ויחבוש את חמורו" (בראשית כב ג) ודורשים חז"ל : ולא היו לו כמה עבדים (שיעשועבורו את העבודה?) אלא אהבה מקלקלת את השורה." והיפוכו בבלעם. גם במקרה שלו נאמר "ויקם בלעם בבוקר ויחבוש את אתונו" (במדבר כב כא) ודורשים חז"ל "ולא היו לו כמה עבדים? אלא שנאה מקלקלת את השורה. (בראשית רבה ה ח) ועוד על אברהם נאמר כי הלך לעקדת יצחק "ויקח את שני נעריו איתו (בראשית כב ו) וכך גם בלעם שיצא לדרכו "ושני נעריו עימו" (במדבר כב כב) חז"ל שלא יכלו להתעלם מההשוואה, מיצו אותה בפרקי אבות בהבדלים שבין תלמידיהם..." כמו כן הוא מביא ממצאים היסטוריים התומכים בקיומה של הדמות בלעם. "כתובת עתיקה שנמצאה ב1967 בידי משלחת הולנדית בתל דיר עלא שבעבר הירדן המזרחי מאזכרת באופן מפורש את בלעם בן בעור, שהוזמן בידי בלק בן ציפור לקלל את שבטי ישראל ונמצא מברך."
לסיכום, אהבנו, ורצינו עוד.
שיחות על פרשת השבוע
יואל רפל
247 עמודים.
כנרת, זמורה ביתן -מוצאים לאור.
אצלנו בשולחן השבת כל אחד נושא דברים ו/או שאלות העוסקות בפרשת השבוע, (מי שמפרש או שואל ששאלה הקשורה בעייני הפרשה, או מוצא קישור אקטואלי לעינייני השעה- פטור מהדחת כלים) על כן ספר זה קרץ לי.
מעיון בספר מצאנו בעלי ואני, כי הספר אכן מתאים על מנת לפתוח בו שיחות על פרשת השבוע, הוא מביא רעיון אחד קצר ומרכזי (או שניים) בנושא הפרשה השבועית.
המחבר מביא נקודות השקפה השונות משאר הספרים המוכרים לי, הוא מוצא כל מיני השוואות מאוד מעניינות בין הנושאים שנידונו, ניכר כי מי שכתב את הספר בקי בפרשות השבוע ובתנ"ך. כמו כן ידיעותיו בהיסטוריה של עם ישראל וההיסטוריה הקדומה נרחבות.
אם המחבר היה בוחר להרחיב את הנושא הנסקר בפרשה, הדבר היה מעניין יותר, שכן בספר ישנן רק טעימות ורציתי עוד.
דוגמאות:
בפרשת פנחס עוסק המחבר בפרה אדומה. אחת הפרקים הקשים והתמוהים ביותר בתורה. מצווה שאינה מובנת אך חייבים לקיימה, הוא מביא לשם כך את דברי רש"י על הפרשה, את דברי המשנה שהיו רק מקרים מועטים "מדובר בשבעה או תשעה מקרים בכל שנות קיומו של המקדש"
הוא עוסק גם בסיפור "נחש הנחושת" שב\הפך ברבות הימים לסמלם של העוסקים ברפואה.
בפרשת בלק, עושה המחבר קישור והשוואה בין אברהם לבלעם, ומביא ציטטות מפרקי אבות,
פרקי אבות ה יח
(זה אינו דבר חדש בספרים שיש בהם דיון בפרשת השבוע)
מקור ההשוואה ניתן למצוא "באירועים הנקשרים בהם ובביטויים לשוניים החוזרים אצל שניהם, אצל אברהם נאמר "וישכם אברהם בבוקר ויחבוש את חמורו" (בראשית כב ג) ודורשים חז"ל : ולא היו לו כמה עבדים (שיעשועבורו את העבודה?) אלא אהבה מקלקלת את השורה." והיפוכו בבלעם. גם במקרה שלו נאמר "ויקם בלעם בבוקר ויחבוש את אתונו" (במדבר כב כא) ודורשים חז"ל "ולא היו לו כמה עבדים? אלא שנאה מקלקלת את השורה. (בראשית רבה ה ח) ועוד על אברהם נאמר כי הלך לעקדת יצחק "ויקח את שני נעריו איתו (בראשית כב ו) וכך גם בלעם שיצא לדרכו "ושני נעריו עימו" (במדבר כב כב) חז"ל שלא יכלו להתעלם מההשוואה, מיצו אותה בפרקי אבות בהבדלים שבין תלמידיהם..." כמו כן הוא מביא ממצאים היסטוריים התומכים בקיומה של הדמות בלעם. "כתובת עתיקה שנמצאה ב1967 בידי משלחת הולנדית בתל דיר עלא שבעבר הירדן המזרחי מאזכרת באופן מפורש את בלעם בן בעור, שהוזמן בידי בלק בן ציפור לקלל את שבטי ישראל ונמצא מברך."
לסיכום, אהבנו, ורצינו עוד.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה