אלכסנדר הגדול- לקחים מפועלו של המצביא הבלתי-מנוצח בהיסטוריה.
ביל יני
242 עמודים
מודן הוצאה לאור
בכיתה ה' למדנו היסטוריה מהספר "שיעורים בהיסטוריה" ין היתר למדנו על אלכסנדר הגדול ועל התרבות ההלנית. מאז דמותו של אלכסנדר היוותה דמות להערצה בעיניי.
מצביא גדול זה סיקרן את דימיוני ומסתבר שגם את דימיונם של ילדיי. (תוך כדי קריאתי בספר- נוכחתי לדעת שהספר היה נעלם משידתי- התברר כי בני הקטן בן ה12 קרא את בספר וכרגע גם בני הבכור)
כשאימו של אלכסנדר הרתה אותו ניבא אריסטנדרוס כי הבן שיוולד יהיה עז כארי, אימו אולימפאס טענה שאלכסנדר הינו למעשה בנו של זאוס, אב האלים שהתגלה לה כנחש.
אלכסנדר מוקדון בנו של פילפוס השני, התחנך תחת ידו של אריסטו, ועל פי הסיפורים שסופרו אז היה ילד חכם ומוכשר, הוא השתתף בהיותו נער במלחמות ולמד מאביו. ועד מהרה מונה למפקד הכוחות, וכשהוא הצליח להרגיע סוס פרא אמר לו אביו: "בני, לך לחפש לעצמך ממלכה ראויה לך. מוקדון קטנה למימדך." כאביו יצא מן המדינה הושאר אלכסנדר בן ה16 במקומו, הוא הצליח להוכיח את עצמו בדיכוי מרד של מדי, אירח שליחים רמי, וזכה בהערכתם.
אלכסנדר מוקדון למד מאביו את תורת הלחימה ואת הדיפלומטיה, בהמשך כשנתגלע ריב בין אימו לאביו צידד באימו, ואז לאחר זמן מה נרצח אביו, הרוצח נלכד ואלכסנדר הציג לראווה את גופתו.ואז עלה אלכסנדר מוקדון בגיל 20 לשילטון. האימפריה שהוא קיבל היתה מסוכסכת ונתונה בסכנות מכל עבר.
אנשי תבי ואתונה שראו במות פיליפוס הזדמנות, החלו למרוד, אלכסנדר הגיע בראש צבאו ודיכא את המרד באכזריות משראו זאת באתונה- הזדרזו ונכנעו.
אלכסנדר השליט סדר בממלכתו ואז התפנה כדי להכריע במלחמה הקרה שבין יוון לממלכה ה האחמנידית הפרסית. רוב רובו ש הספר עוסק במלחמתו של אלכסנדר בממלכה הפרסית ואח"כ בהודו ועד למותו.
אלכסנדר עשה את מה שאף אחד לא עשה לפניו. הוא הביס כוחות גדולים ועצומים ממנו, והפך עד מהרה לשליט אסיה, כשהוא כובש ומגלה רחמים כלפי העמים/שבטים שנכנעו לו, אחד הדברים שהפתיעו אותי היתה התנגדותו לאונס של הנשים של העם הכבוש. הוא העניש את החיילים שלא צייתו לו. כמו כן מקריאה בספר עולה, כי לעיתים, אלכסנדר מוקדון, היכה באוייביו בצורה שלא תמיד תאמה לנוהגו לסלוח ולהציב מנהיג מקומי כשלצידו מצביא מוקדוני. כמו כן אלכסנדר ניסה לקרב אליו את הנתינים החדשים, על ידי אימוצו של מנהגיהם ולבושם, דבר שהביא לידי התקוממות כמעט של צבאו שראו בכך פחיתות כבוד והתרחקות מן התרבות ההלניסטית. אלכסנדר האמין שאפשר היה לאחד את כל המדינות תחת לאום ותרבות אחת.
המחבר בוחר להציג קרבות רבים תוך כדי ציון של קרבות שהתרחשו ע"י צבא ארה"ב בתקופות שונות ולמצוא נקודות דימיון ביניהם. המחבר מצליח להקים לתחייה את אותה תקופה ולצייר את הקרבות שנטשו אז.הוא אף מנסה לנחש מה היה אם אלכסנדר לא היה מת, ומה היה מהלך ההיסטוריה עקב כך.
ביל יני
242 עמודים
מודן הוצאה לאור
בכיתה ה' למדנו היסטוריה מהספר "שיעורים בהיסטוריה" ין היתר למדנו על אלכסנדר הגדול ועל התרבות ההלנית. מאז דמותו של אלכסנדר היוותה דמות להערצה בעיניי.
מצביא גדול זה סיקרן את דימיוני ומסתבר שגם את דימיונם של ילדיי. (תוך כדי קריאתי בספר- נוכחתי לדעת שהספר היה נעלם משידתי- התברר כי בני הקטן בן ה12 קרא את בספר וכרגע גם בני הבכור)
כשאימו של אלכסנדר הרתה אותו ניבא אריסטנדרוס כי הבן שיוולד יהיה עז כארי, אימו אולימפאס טענה שאלכסנדר הינו למעשה בנו של זאוס, אב האלים שהתגלה לה כנחש.
אלכסנדר מוקדון בנו של פילפוס השני, התחנך תחת ידו של אריסטו, ועל פי הסיפורים שסופרו אז היה ילד חכם ומוכשר, הוא השתתף בהיותו נער במלחמות ולמד מאביו. ועד מהרה מונה למפקד הכוחות, וכשהוא הצליח להרגיע סוס פרא אמר לו אביו: "בני, לך לחפש לעצמך ממלכה ראויה לך. מוקדון קטנה למימדך." כאביו יצא מן המדינה הושאר אלכסנדר בן ה16 במקומו, הוא הצליח להוכיח את עצמו בדיכוי מרד של מדי, אירח שליחים רמי, וזכה בהערכתם.
אלכסנדר מוקדון למד מאביו את תורת הלחימה ואת הדיפלומטיה, בהמשך כשנתגלע ריב בין אימו לאביו צידד באימו, ואז לאחר זמן מה נרצח אביו, הרוצח נלכד ואלכסנדר הציג לראווה את גופתו.ואז עלה אלכסנדר מוקדון בגיל 20 לשילטון. האימפריה שהוא קיבל היתה מסוכסכת ונתונה בסכנות מכל עבר.
אנשי תבי ואתונה שראו במות פיליפוס הזדמנות, החלו למרוד, אלכסנדר הגיע בראש צבאו ודיכא את המרד באכזריות משראו זאת באתונה- הזדרזו ונכנעו.
אלכסנדר השליט סדר בממלכתו ואז התפנה כדי להכריע במלחמה הקרה שבין יוון לממלכה ה האחמנידית הפרסית. רוב רובו ש הספר עוסק במלחמתו של אלכסנדר בממלכה הפרסית ואח"כ בהודו ועד למותו.
אלכסנדר עשה את מה שאף אחד לא עשה לפניו. הוא הביס כוחות גדולים ועצומים ממנו, והפך עד מהרה לשליט אסיה, כשהוא כובש ומגלה רחמים כלפי העמים/שבטים שנכנעו לו, אחד הדברים שהפתיעו אותי היתה התנגדותו לאונס של הנשים של העם הכבוש. הוא העניש את החיילים שלא צייתו לו. כמו כן מקריאה בספר עולה, כי לעיתים, אלכסנדר מוקדון, היכה באוייביו בצורה שלא תמיד תאמה לנוהגו לסלוח ולהציב מנהיג מקומי כשלצידו מצביא מוקדוני. כמו כן אלכסנדר ניסה לקרב אליו את הנתינים החדשים, על ידי אימוצו של מנהגיהם ולבושם, דבר שהביא לידי התקוממות כמעט של צבאו שראו בכך פחיתות כבוד והתרחקות מן התרבות ההלניסטית. אלכסנדר האמין שאפשר היה לאחד את כל המדינות תחת לאום ותרבות אחת.
המחבר בוחר להציג קרבות רבים תוך כדי ציון של קרבות שהתרחשו ע"י צבא ארה"ב בתקופות שונות ולמצוא נקודות דימיון ביניהם. המחבר מצליח להקים לתחייה את אותה תקופה ולצייר את הקרבות שנטשו אז.הוא אף מנסה לנחש מה היה אם אלכסנדר לא היה מת, ומה היה מהלך ההיסטוריה עקב כך.
אהבתי, וגם אריאל אהב.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה